Ontdek wat toegankelijkheid is, hoe het samenhangt met inclusie en design for all en welke vormen er zijn. Start hier je reis naar toegankelijk publiceren.
Er worden nogal wat termen gebruikt als het gaat om toegankelijk beeld. Alternatieve teksten, alt-teksten, beeldbeschrijving. Wat is wat? In dit artikel leggen we het je uit.
Stappenplan: Tekstalternatief of beeldbeschrijving toepassen
Artikel
8 minuten
Handig! Een stappenplan voor het maken en toevoegen van een tekstalternatief of beeldbeschrijvingen. Voor wie afbeeldingen in digitale publicaties toegankelijk moet maken.
Toegankelijke beeldcontent maken vraagt dikwijls om tekstalternatieven. Toch is dat niet altijd vereist. Of überhaupt een tekstalternatief nodig is en wat de inhoud ervan moet zijn, hangt vaak af van de context van het beeld. Lees meer.
Beeldcontent maak je toegankelijk door WCAG-succescriterium 1.1.1 op te volgen. Ook kennis van WCAG-criterium 1.4.5 is handig. Dat heeft alles te maken met zogenaamde ‘afbeeldingen van tekst
Beeldcontent in jouw publicatie wil je ontsluiten voor iedereen. WCAG-succescriterium 1.1.1 is daarbij leidend, met termen als ‘niet-tekstuele content’, ‘tekstalternatief’, ‘alternatieve tekst’ en ‘gelijkwaardig doel’. Wat betekenen die en wat kun jij met dit belangrijke criterium in de praktijk?
Met semantische opmaak maak je digitale publicaties toegankelijk en voldoe je aan WCAG-richtlijnen. Lees hoe je structuur, leesvolgorde en schaalbaarheid verbetert met de juiste instellingen.
Ontdek hoe semantische opmaak helpt om tabellen begrijpelijk te maken voor iedereen. Onmisbare know-how voor uitgevers die inclusief willen publiceren.
Hoe kun je zelf een begin maken met semantische opmaak. We laten zien hoe je met stijlen, HTML-tags en rollen zorgt voor een betere structuur en leesbaarheid, ook voor schermlezers.