Koppen en labels geven structuur aan de inhoud van een publicatie en zijn belangrijk voor iedere lezer. De eisen aan toegankelijke koppen lees je in dit artikel.
Vaak kom je in teksten instructies tegen die een beroep doen op een zintuiglijke waarneming. Hoe zorg je ervoor dat deze inhoud toegankelijk is voor iedereen?
Voldoen aan wetgeving met toegankelijke publicaties
Artikel
3 minuten
Toegankelijk publiceren is niet alleen een strategische en verantwoorde keuze, maar ook een wettelijke verplichting. Lees over de Toegankelijkheidsakte (EAA), deadlines en eisen voor uitgeverijen.
Toegankelijk publiceren: kostenpost of strategische investering
Artikel
4 minuten
Toegankelijk publiceren vraagt om de nodige investeringen, maar het draagt ook bij aan hogere omzet, lagere kosten en versterking van je merk. En meer nog veel meer! Lees verder.
Toegankelijke publicaties verbeteren niet alleen de gebruikerservaring, maar zorgen ook voor meer consistentie, flexibel hergebruik en efficiëntie. En een kwaliteitsslag van het publicatieproces. Lees hoe dit werkt.
Toegankelijke publicaties verbeteren de gebruikerservaring
Artikel
4 minuten
Toegankelijk publiceren bevordert niet alleen inclusiviteit. Het verbetert ook de gebruikerservaring. Voor iedereen. Lees over innovaties, praktische tips en voorbeelden.
Toegankelijk publiceren levert uitgevers meer op dan doorgaans wordt gedacht. In dit artikel geven we 10 overtuigende argumenten waarom toegankelijke publicaties het investeren waard is.
Er worden nogal wat termen gebruikt als het gaat om toegankelijk beeld. Alternatieve teksten, alt-teksten, beeldbeschrijving. Wat is wat? In dit artikel leggen we het je uit.
Stappenplan: Tekstalternatief of beeldbeschrijving toepassen
Artikel
8 minuten
Handig! Een stappenplan voor het maken en toevoegen van een tekstalternatief of beeldbeschrijvingen. Voor wie afbeeldingen in digitale publicaties toegankelijk moet maken.
Toegankelijke beeldcontent maken vraagt dikwijls om tekstalternatieven. Toch is dat niet altijd vereist. Of überhaupt een tekstalternatief nodig is en wat de inhoud ervan moet zijn, hangt vaak af van de context van het beeld. Lees meer.
Beeldcontent maak je toegankelijk door WCAG-succescriterium 1.1.1 op te volgen. Ook kennis van WCAG-criterium 1.4.5 is handig. Dat heeft alles te maken met zogenaamde ‘afbeeldingen van tekst
Beeldcontent in jouw publicatie wil je ontsluiten voor iedereen. WCAG-succescriterium 1.1.1 is daarbij leidend, met termen als ‘niet-tekstuele content’, ‘tekstalternatief’, ‘alternatieve tekst’ en ‘gelijkwaardig doel’. Wat betekenen die en wat kun jij met dit belangrijke criterium in de praktijk?